Op deze pagina wordt per venster uit de Canon van Limburg aangegeven welke thematische relaties er zijn met de inhoud van de lesmethodes geschiedenis uit het basisonderwijs.
Klik hier om per methode een volledig overzicht te krijgen van de thematische relaties tussen de methodes en de vensters.
Venster - Het Belvédère-mes
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 1, 'Sporen in de grond'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 1, les 2, 'Jagen en verzamelen'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 1 'Het leven als jager'
-
Methode De Trek, groep 7, boek 1 'Van jager naar boer'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 1, les 1
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Jagen en verzamelen'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Een mammoet in de val'
Venster - Een tent van rendierhuiden
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 1, 'Sporen in de grond'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 1, les 2, 'Jagen en verzamelen'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 1 'Het leven als jager'
-
Methode De Trek, groep 7, boek 1 'Van jager naar boer'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 1, les 1
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Jagen en verzamelen'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Een mammoet in de val'
Venster - Bandkeramiek
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 3
-
Methode Alles-in-1, Project Nederland, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 1, 'Sporen in de grond'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 1, les 3, 'Jagers en boeren'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, les 1 'Jagers worden boeren & les 2 'Het wiel uitvinden'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 2 'Boeren en dorpen'
-
Methode De Trek, groep 7, boek 1 'Van jager naar boer'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 1, les 2 & 3
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 1, les 3
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 1, les 3
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'De eerste boeren'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema's 'Vuur en gereedschap' & 'De eerste boeren'
Venster - Vuursteenmijnen
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 2 & 3
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, les 1 'Sporen in de grond'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 1 'Het leven als jager'
-
Methode De Trek, groep 7, boek 1 'Van jager naar boer'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 1, les 4
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Vuur en gereedschap'
Venster - De Eburonen muntschat van Amby
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 5
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 4, 'De Romeinen komen'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 1, les 3, 'De muntendief'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 1, les 3, 'Germaanse dieven'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 3 'Romeinen in ons land'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 1, les 5
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 1, les 6
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 1, les 4
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema's 'De Romeinen komen' & 'De Germanen'
Venster - Villa Holzkuil
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 5
-
Methode Alles-in-1, Project Nederland, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 4, 'De Romeinen komen'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 1, les 4, 'Romeinse steden'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 2, les 3, 'De Bataven'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 2, les 2, 'Rome: een wereldstad'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 3 'Romeinen in ons land'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 2, les 3
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Romeinen in Nederland'
Venster - Romeinse Thermen in Heerlen
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 5
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 4, 'De Romeinen komen'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 1, les 4, 'Romeinse steden'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 2, les 3, 'De Bataven'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 2, les 2, 'Rome: een wereldstad'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 3 'Romeinen in ons land'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 1, les 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Romeinen in Nederland'
Venster - De Via Belgica
-
Methode Alles-in-1, Project Prehistorie, Grieken en Romeinen, week 5
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 4, 'De Romeinen komen'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 1, les 3, 'De muntendief
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 1, les 4, 'De Romeinen komen'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 2, les 1, 'Reizen door Europa'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 2, les 3, 'De Bataven'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 2, les 2, 'Rome: een wereldstad'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 3 'Romeinen in ons land'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 2, les 4
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Romeinen in Nederland'
Venster - Sint-Servatius
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 1, les 4, 'Een nieuwe godsdienst' & thema 2, les 2, 'Christendom en islam'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 3, les 2, 'Kerk en klooster'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 2, les 2
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 1, les 6
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Een nieuw geloof'
Venster - Leenstelsel
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 1
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 2, les 2, 'Karel de Grote'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 4, les 1, 'Naar de stad!'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 2, les 2
Venster - Susteren
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 2, les 2, 'Kastelen en kloosters'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 1, les 1, 'Reizen door Europa'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 3, les 3, 'Het kloosterleven'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 4 'Leven in de Middeleeuwen'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 2, les 3
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Leven in een klooster'
Venster - Karolingische Renaissance
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 1
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 2, les 2, 'Karel de Grote'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 3, les 3, 'Het kloosterleven'
-
Methode De Trek, groep 5, boek 4 'Leven in de Middeleeuwen'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 2, les 2
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 2, les 2
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Leven in een klooster' & 'Karel de Grote'
Venster - De grote ontginningen
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 4, les 1, 'De boer krijgt hulp'
Venster - De Servatiussleutel
Venster - Hendrik van Veldeke
Venster - Maashandel
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 3, les 4, 'Wonen aan het water'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 2, les 4, 'Handel in Europa'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 5, les 1, 'Kooplieden op reis'
-
Methode De Trek, groep 6, boek 1 'De Gouden Eeuw'
-
Methode Speurtocht, groep 5, hoofdstuk 4, les 4
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 2, les 4
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema 'Het ontstaan van een stad'
Venster - Lakenproductie en lakenhandel
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 2, les 4, 'Steden en gildes'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 2, les 4, 'Handel in Europa'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 5, les 1, 'Kooplieden op reis'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 4, les 2, 'Stadsleven'
-
Methode De Trek, groep 6, boek 1 'De Gouden Eeuw'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 2, les 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Ambachten en handel'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 6, thema's 'Het ontstan van een stad' & 'Gilden'
Venster - De 'Zesmannen'
-
Methode Alles-in-1, Project Middeleeuwen, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 2, les 4, 'Steden en gildes'
-
Methode Brandaan, groep 5, thema 4, les 1, 'Naar de stad'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 2, les 4
Venster - Het 'Groot Privilege' (1477)
Venster - Mattheus Herbenus
Venster - Jan van Steffesweert
Venster - Thijs van Lin
-
Methode Alles-in-1, Project Gouden Eeuw, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 3, les 2, 'Ruzie over geloof'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 5, les 2, 'De Beeldenstorm'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 3, les 2
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'De opstand begint'
Venster - Wilhelmus Lindanus
-
Methode Alles-in-1, Project Gouden Eeuw, week 5
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 3, les 2, 'Ruzie over geloof'
-
Methode Brandaan, groep 7, thema 5, les 1, 'De kerk verandert'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'Hervormers'
Venster - Territoriale versnippering
-
Methode Alles-in-1, Project Gouden Eeuw, week 1
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 1, les 1, 'Een rijke Republiek' & les 3, 'Een tijd van oorlog'
-
Methode De Trek, groep 8, boek 1 'De Republiek'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 3, les 6
Venster - Maastricht Vestingstad
-
Methode Alles-in-1, Project Gouden Eeuw, week 2
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 1, les 1, 'Een rijke Republiek' & les 3, 'Een tijd van oorlog'
-
Methode De Trek, groep 8, boek 1 'De Republiek'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 3, les 6
Venster - Simultaankerken
/
Venster - Latijnse scholen
/
Venster - Bokkenrijders
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 4, les 2, 'Armoede'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 2, les 1, 'Na de gouden eeuw'
-
Methode Speurtocht, groep 6, hoofdstuk 2, les 3
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'Rijkdom en ontevredenheid'
Venster - Baron van Keverberg
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 4, les 2, 'Hoofden vol kennis'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 2, les 4, 'Goed om te weten'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'Kennis is macht'
Venster - Roermond en de Brabantse Revolutie
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 4, les 1, 'Voor of tegen Oranje?'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 2, les 2, 'Revolutie'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 4, les 2
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'Patriotten en prinsgezinden'
Venster - De Franse tijd
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 1
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 4, les 1, 'Voor of tegen Oranje?'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 2, les 2, 'Een Franse tijd'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 4, les 3
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 4, les 1 & 2
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema 'De Fransen komen'
Venster - Limburg verdeeld
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 4, les 4, 'Groot Nederland'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 4, les 3, 'De Grondwet'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 3, les 1, 'Stoom in het koninkrijk'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 3, les 1, 'Een nieuwe koning'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 4, les 4 & 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema 'Een moderne grondwet'
Venster - Brikkenbakkers
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 2
-
Methode Alles-in-1, Project Nederland, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 4, les 4, 'Kinderen aan het werk'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 4, les 3, 'De vuurdraak!'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 3, les 2, 'Overal fabrieken' & 'les 3 'Kinderarbeid'
-
Methode Speurtocht, groep 6, hoofdstuk 3, les 2, 4 & 5
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 4, les 4
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 4, les 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Werken in een fabriek'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema's 'Armoeden in Nederland' & 'Arbeiderskinderen'
Venster - Petrus Regout
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 2
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 5, thema 4, les 4, 'Kinderen aan het werk'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 4, les 3, 'De vuurdraak!'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 3, les 2, 'Overal fabrieken' & 'les 3 'Kinderarbeid'
-
Methode Speurtocht, groep 6, hoofdstuk 3, les 2, 4 & 5
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 4, les 4
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 4, les 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 5, thema 'Werken in een fabriek'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 7, thema's 'Armoeden in Nederland' & 'Arbeiderskinderen'
Venster - Willem Vliegen
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 3
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 3, les 1, 'De macht bij het volk'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema's 'Armoeden in Nederland' & 'Arbeiders krijgen een stem'
Venster - De missionarissen van Steyl
/
Venster Pierre J.H. Cuypers
/
Venster - Eugène Dubois
Venster - De Eerste Wereldoorlog
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 3
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 5, les 1, 'Oorlog in Europa'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 4, les 1, 'Onrust in Duitsland'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 4, les 1, 'De Eerste Wereldoorlog'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 5, les 2
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 5, les 1
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema's 'Nederland doet niet mee'
Venster - Charles Ruijs de Beerenbrouck
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 3
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 4, les 4, 'Een bijzondere vrouw'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 3, les 1, 'De macht bij het volk'
Venster - Mathilde Haan
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 4, les 4, 'Een bijzondere vrouw'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 3, les 3, 'Vrouwen ook!'
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema 'Rechten voor vrouwen'
Venster - Steenkolenmijnen
Venster - Henri Poels
/
Venster - Edith Stein
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 5, les 2, 'Wat te doen?'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 5, les 2, 'Tweede Wereldoorlog'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 5, les 1, 'Overal oorlog'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 4, les 3, 'Het achterhuis'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 4, les 2, 'De Tweede Wereldoorlog'
-
Methode Speurtocht, groep 6, hoofdstuk 5, les 2
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 5, les 1
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema 'Anne Frank'
Venster - Dwangarbeiders
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 4
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 5, les 2, 'Wat te doen?'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 5, les 2, 'Tweede Wereldoorlog'
-
Methode Brandaan, groep 6, thema 4, les 2, 'Oorlog!'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 4, les 2, 'De Tweede Wereldoorlog'
-
Methode Speurtocht, groep 6, hoofdstuk 5, les 2
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema 'Onderduiken en verzet'
Venster - Molukkers
-
Methode Alles-in-1, Project Moderne Geschiedenis, week 5
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 6, thema 5, les 4, 'Nieuwe Nederlanders'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 5, les 3, 'Koloniën in opstand'
-
Methode Brandaan, groep 8, thema 5, les 1, 'Oorlog in Indonesië'
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 5, les 3 & 6
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema's 'Nederland overzee' & 'Allemaal Nederlanders'
Venster - Van gemengd bedrijf naar zorgboerderij
Venster - De mijnsluitingen
Venster - Universiteit Limburg
/
Venster - Bevolkingsontwikkeling
/
Venster - Ontkerkelijking
/
Venster - Het Verdrag van Maastricht
-
Methode Alles-in-1, Project Nederland, week 1
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 7, thema 5, les 4, 'Een verenigd Europa'
-
Methode Argus Clou geschiedenis, groep 8, thema 5, les 4, 'Samenwerken helpt'
-
Methode Speurtocht, groep 7, hoofdstuk 5, les 5
-
Methode Speurtocht, groep 8, hoofdstuk 5, les 5
-
Methode Wijzer door de tijd, groep 8, thema 'De Europese Unie'